A Milka csokoládét 1901-ben szabadalmaztatta a svájci Suchard-család. A márkanév egy egyszerű összetételből ered: tej és kakaó, azaz milch und kakao, tehát Milka. A márka legfontosabb tulajdonsága, hogy a csokoládét kizárólag alpesi tejből gyártják, emellett kakaóbabból is a legjobb minőséget keresik. Ezért a cég munkatársai a különböző exportőröknél a helyszínen személyesen is megvizsgálják a csokoládéhoz szükséges kakaót, és kizárólag a főszüret legjobb kakaóbabjait vásárolják fel.
A csokoládé első csomagolt változata már lila volt, csak akkor még egy fekete-fehér tehén és alpesi háttér díszítette. Átlagos esetben a csomagoláson használt színt egyetlen márka védjegyeként sem lehet bejegyeztetni, azt nem lehet egy brandre való utalásként érteni. A Milka viszont kivételes elbírálásban részesült, mivel egy felmérés szerint a fogyasztók 90 százaléka a lila szín láttán automatikusan a Milka-csokira asszociál. És hogy miért pont tehén? Mert egyetlenegy másik állat sem testesíti meg a márka különlegességeit, az Alpok világát és az alpesi tejet.
A lila tehén, 1972-ben lett a termék központi arca. Egyik megálmodója egy Orosházán született reklámgrafikus, Szabó Sándor, aki egy háromtagú team tagjaként alkotta meg az azóta világhírűvé lett szimbólumot. Érdekesség, hogy a Milka reklámfilmek gyártói a forgatásokon kizárólag az úgynevezett szimentáli típusú szarvasmarhát használhatják. Az állatokat egészségre ártalmatlan festékkel mázolják lilára, majd a festéket a forgatás után eltávolítják. A lila tehén népszerűsége töretlen, és a biológia tanároknak is megnehezíti a dolgát szerte a világon. 1995-ben Bajorországban például egy verseny során megkértek 40.000 gyereket, hogy fessenek ki egy tehenet. Minden harmadik gyerek a lila színt választotta.
Bármilyen furcsa, de Észtországban csak 2006-ban, Lettországban, Litvániában 2009 óta lehet Milka csokikat kapni, nálunk viszont 1991 óta hódítanak a lila táblák. A márka népszerűségét jól mutatja, hogy a legnagyobb közösségi oldalon a magyarországi oldalnak 6743473 kedvelője van.
Az egyik legfrissebb itthoni termékük, a gyengédség legkisebb alapegységeként aposztrofált Milka Crispello, ami csokoládé vagy vanília krémmel töltött apró csokifalatokat jelöl. Mi a csokoládés ízesítésűt teszteltük. És hogy mit tapasztaltunk? Egy 150 grammos zacskó 14 darab egyenként csomagolt párnácskát tartalmaz. Egy harapással egyből három réteget fedezhetünk fel. A külső csokis bevonat a jól megszokott milkás ízt hozza, majd következik egy réteg ostya kakaós ízesítéssel, ezután a csokis krém, ami pudingra emlékeztet és inkább kakaós benyomást kelt, mint csokist. Sűrűbb is mint egy otthon elkészített csokipuding, de legalább egy falaton belül is külön érzékelhető a három réteg, mert a töltelék nem áztatja el az ostyát. Az összhatás elég édes, és ízre nehezen különíthetőek el a különböző rétegek (a vaníliásnál ebbe a problémába biztos nem futnánk bele). De az biztos, egy baráti beszélgetés alatt simán bekebelezhető a zacskó tartalma.
Képek forrása: Mari Rowana, www.luuux.com, www.milka.com
Forrás: www.milka.hu, www.austria.info, www.eduline.hu